Πέμπτη, 17 Ιουλίου 2008

το παρακατω κειμενο ειναι ακομα μια ανατπυωση απο το πολυ καλο μπλογκ
ΠΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΡΙΣΣΤΕΡΑ


ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΠΟΥ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ


"Οι Τουρκοκρητικοί, μαζί με τους Πόντιους που ζουν ακόμα στον ιστορικό Πόντο, τους fususulhikemarabihk2.jpgΜακεδόνες Βαλαάδες που ζουν στην Καππαδοκία και τους Τουρκοκύπριους της Αττάλειας είναι τέσσερις εξισλαμισμένες ελληνόφωνες ομάδες της σημερινής Τουρκίας. Είναι δικοί μας άνθρωποι, και μ’ αυτούς πρέπει να έχουμε επαφές. Με πλήρη συνείδηση του τι έχει μεσολαβήσει, γιατί πρέπει να αναλαμβάνει ο καθένας τις ευθύνες του απέναντι στην Ιστορία. Αλλά και με καλή διάθεση, γιατι με τέτοιες επαφές μονο μπορεί να οικοδομηθεί ειλικρινής φιλία με ΟΛΟΥΣ τους λαούς της Τουρκίας."

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

-Οι ΤΟΥΡΚΟΚΡΗΤΙΚΟΙ

Οι άγνωστοι ελληνόφωνοι μουσουλμάνοι της οθωμανικής Κρήτης

alosi-tiw-polis.jpgΤο πέρασμα της περιοχής από την πολυεθνική φεουδαρχική Αυτοκρατορία στα έθνη-κράτη συνοδεύτηκε από μορφές έκφρασης και μετάλλαξης πληθυσμών που δεν γίνονται εύκολα κατανοητές σ’ όσους εμφορούνται από μια γραμμική αντίληψη της ιστορίας. Ο ιδιαίτερος ρόλος των θρησκευτικών κοινοτήτων στην περιοχή μας συνόδευσε και τις εθνογενέσεις. Οι τουρκοκρητικοί αποτελούν μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες εφαρμογές αυτής της διαδικασίας.

Ο τρόπος λοιπόν, που αντικατέστησαν τα έθνη-κράτη την Οθωμανική Αυτοκρατορία οδήγησε στην τοποθέτηση των πολύμορφων πληθυσμών με βάση την θρησκευτική ταυτότητα. Οι Ρωμιοί θα μεταλλαχθούν στους σύγχρονους Έλληνες ενώ οι μουσουλμάνοι στους σύγχρονους Τούρκους.

“Όταν ξέσπασε στην ηπειρωτική Ελλάδα η επανάσταση του 1821, ο πληθυσμός της Κρήτης ήταν περίπου 290.000, από τους οποίους οι 160.000 ήταν Μου- σουλμάνοι και οι 130.000 ήταν Χριστιανοί. Η μέγιστη πλειοψηφία όλων αυτών ήταν ελληνόγλωσσοι. Οι Μουσουλμάνοι Κρητικοί μπέηδες, με τους γενίτσαρούς τους, είχαν πρακτικά εκμηδενίσει τη δύναμη του Τούρκου βαλή (=κυβερνήτη) και διοικούσαν με έναν άσπλαχνο και αυταρχικό τρόπο τους Χριστιανούς Κρητικούς.”

Για συγκεκριμένους ιστορικούς λόγους το φαινόμενο αυτό ακόμα ανιχνεύεται στην Τουρκία, όπου η εθνική ταυτότητα -χωρίς ιστορικό βάθος- καλλιεργήθηκε και επιβλήθηκε από τα πάνω από τα μιλιταριστικά και γραφειοκρατικά στρώματα. Σύγχρονη επιβίωση και εντυπωσιακή έκφραση του φαινομένου είναι η ελληνοφωνία μουσουλμανικών πληθυσμών στη σημερινή Τουρκία. Μια από τις ελληνόφωνες ομάδες είναι οι λεγόμενοι Τουρκοκρητικοί, τους οποίους προσεγγίζουμε μέσα από το κείμενο που ακολουθεί, από το καλό ιστολόγιο: Με το τουφέκι και τη Λύρα…….

shepherdbyzempire1265.jpg

Οι Τουρκοκρητικοί είναι εξισλαμισμένοι Έλληνες της Κρήτης. Κατά τη διάρκεια της dsc04444.JPGΟθωμανικής αυτοκρατορίας, ο χωρισμός ανάμεσα στις διαφορετικές ταυτότητες δε γίνεται με βάση το έθνος, έννοια άγνωστη στο χώρο της καθ ημάς Ανατολής, αλλά με βάση το γένος, το “μιλλετ”, τη θρησκευτική πεποίθηση. Οι ορθόδοξοι (Έλληνες, Σέρβοι, Βούλγαροι κλπ) ανήκαν στο μιλλετ των Ρωμιών, οι μουσουλμάνοι (Τούρκοι, Κούρδοι κλπ) στο μωαμεθανικό μιλλετ, οι Αρμένιοι στα αντίστοιχα δικά τους ανάλογα με το δόγμα που πρέσβευαν κλπ. Έτσι, όταν ένας Ρωμιός κάτω από την πίεση της Οθωμανικής κυριαρχίας αποφάσιζε να μουτίσει, να ασπαστεί το Ισλάμ, τότε “Τούρκευε”, λογιζόταν Τούρκος (δηλαδή μουσουλμάνος) και σταματούσε να ανήκει πια στο Ορθόδοξο μιλλετ.

Τέτοιοι εξισλαμισμοί είναι αθρόοι σ’όλη τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας και σ’όλες τις περιοχές όπου ζούσε ελληνισμός. Το αποτέλεσμα τους στην Κρήτη είναι οι Τουρκοκρητικοί, οι οποίοι αγνοούν τα Τουρκικά, μιλούν “ρωμεϊκα” όπως κι οι ίδιοι σήμερα λένε και αγαπούν ακόμα την Κρήτη.

Οι αντιθέσεις και οι συγκρούσεις στην Κρήτη κατά την Τουρκοκρατία είναι κυρίως με τους Τουρκοκρητικούς, δηλαδή είναι συγκρούσεις ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ και ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, μόνο ως προς την καταγωγή όμως. Ο εξισλαμισμός τους έκαμε συνειδητούς Τούρκους, γιαυτό και ήταν εχθρικοί σε κάθε τι ελληνικό. Αυτούς που είχαν φύγει πριν την ανταλλαγή, ο Κεμάλ τους χρησιμοποίησε για κατασκόπους κατά του ελληνικού στρατού στη Μικρά Ασία.

180px-afiksigewrgioustisouda.jpg cretestamptheriso1905.jpg Δεξιά: Γραμματόσημο που εκδόθηκε από την επαναστατική κυβέρνηση του Θέρισου. Αριστερά: Η άφιξη του πρίγκηπα Γεώργιου στην Σούδα.

Οι Τουρκοκρητικοί άρχισαν να εγκαταλείπουν σιγά σιγά την Κρήτη όσο επικρατούσαν οι Ρωμιοί, για να φύγουν οριστικά με την ανταλλαγή των πληθυσμών το 1924.

Εγκαταστάθηκαν στα δυτικά παραλία της Μικράς Ασίας και συνέχισαν ν’ αγαπούν και να νοσταλγούν την Κρήτη.

“Κρήτη μου όμορφο νησι στολίδι του Λεβαντη

το χώμα σου είναι όνειρο οι πέτρες σου διαμάντι”

Είναι μια από τις μαντινάδες που τραγούδησε την αγαπη τους για τον τόπο τους στις νέες εστίες τους.

Σήμερα ζουν στο Αϊβαλί δεύτερης και τρίτης γενιάς πρόσφυγες. Το Αϊβαλί ήταν αμιγώς Ελληνικό πριν την καταστροφή, και ένα περίεργο καπρίτσιο της Ιστορίας ήθελε να συνεχίσει και μετα να κατοικείται από Έλληνες την καταγωγή. Στο δρόμο ακούς Κρητικά και στα σπίτια βλέπεις παλιές φωτογραφίες με την ένδειξη “Φωτογραφείον Κουνουπα, Ρέθυμνο”. Οι κάτοικοι μιλούν την κρητική διάλεκτο ανόθευτη, όπως την πήραν μαζί τους το ‘24, ειδικά οι ηλικίες 50-60 χρόνων. Τα τουρκικά τα’μαθαν με ζόρι εκεί, και οι νεώτεροι πια τα μιλούν καλύτερα από τα ελληνικά. Τα κρητικά επίθετα τους τα άλλαξαν με τουρκικά, κι έχουν άσβηστη την αγάπη για την Κρήτη.

Οι Τουρκοκρητικοί, μαζί με τους Πόντιους που ζουν ακόμα στον ιστορικό Πόντο, τους fususulhikemarabihk2.jpgΜακεδόνες Βαλαάδες που ζουν στην Καππαδοκία και τους Τουρκοκύπριους της Αττάλειας είναι τέσσερις εξισλαμισμένες ελληνόφωνες ομάδες της σημερινής Τουρκίας. Είναι δικοί μας άνθρωποι, και μ’ αυτούς πρέπει να έχουμε επαφές. Με πλήρη συνείδηση του τι έχει μεσολαβήσει, γιατί πρέπει να αναλαμβάνει ο καθένας τις ευθύνες του απέναντι στην Ιστορία. Αλλά και με καλή διάθεση, γιατι με τέτοιες επαφές μονο μπορεί να οικοδομηθεί ειλικρινής φιλία με ΟΛΟΥΣ τους λαούς της Τουρκίας.

shepherdbyzempire1265.jpg

…… από το βιβλίο της Λιλής Μακράκη «Ελευθέριος Βενιζέλος 1846-1910. Η διάπλαση ενός εθνικού ηγέτη.» ( Έκδοση Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης 1992 ) σ.61-63 :

[ ... ] γνωρίζουμε ότι την κατάκτηση της Κρήτης [ από τους Τούρκους ] συνόδευσαν βίαιες ανακατατάξεις στις πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές δομές του τόπου. Πιο ραγδαίες και συνταρακτικές για εκείνη την εποχή ήταν οι εξελίξεις στον θρησκευτικό τομέα. Τις μέχρι τότε σποραδικές περιπτώσεις προσηλυτισμού στον καθολικισμό τις διαδέχτηκε ο μαζικός εξισλαμισμός των Κρητικών σε μεγάλη κλίμακα, είτε με το ήπιο δέλεαρ της παροχής οικονομικών πλεονεκτημάτων, είτε με την ωμή βία. [ ... ]
*
Για τον αριθμό των Κρητών που εξισλαμίστηκαν δεν έχουμε αξιόπιστα στατιστικά δεδομένα, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία πως ήταν εντυπωσιακός, ιδιαίτερα κατά την πρώτη περίοδο της τουρκικής κατοχής. Ήδη το 1657, δώδεκα χρόνια πριν από την άλωση του Χάνδακα, οι εξισλαμισμένοι Κρήτες ανέρχονταν σε 60000 και, στο τέλος του πρώτου αιώνα της τουρκικής κατοχής στην Κρήτη, ο μισός σχεδόν πληθυσμός της είχε περάσει στο Ισλάμ. Όπως έχει προαναφερθεί, στα μέσα του 18ου αιώνα, η μεγάλη πλειονότητα των 260000 κατοίκων της Κρήτης ήταν μουσουλμάνοι.[...]
*
Δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα καμία συστηματική μελέτη σχετικά με τον εξισλαμισμό των Κρητικών. [... ] Περίπλοκα είναι τα ερωτήματα που παραμένουν ακόμη αναπάντητα : Ποιοι ήταν εκείνοι που καλωσόρισαν το Ισλάμ; Οι εύποροι γαιοκτήμονες, οι παλιοί καθολικοί ευγενείς, ο χριστιανικός πληθυσμός της υπαίθρου; Με τη βία επέβαλαν οι Οθωμανοί τον εξισλαμισμό; Ή έδειξαν ανοχή στο θέμα της θρησκείας του τοπικού πληθυσμού; Και, σε τέτοια περίπτωση, πού πρέπει να αποδοθεί η ταχύτητα και η έκταση του εξισλαμισμού της Κρήτης; [...] Βέβαιο είναι ότι οι απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα βρίσκονται στο σκοτάδι, και εκεί θα μάλλον θα παραμείνουν, ωσότου γίνει συστηματική δημοσίευση του σχετικού ανέκδοτου υλικού. Αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός ότι, όπως παρατηρεί ο Σφυρόερας [ Β. Σφυρόερας, Επισκόπηση οικονομική και δημογραφική του τουρκοκρατούμενου ελληνικού χώρου ( 1669-1821 ),Αθήνα 1979 ], «οι εξισλαμισμένοι δεν χάθηκαν μόνο για την ορθοδοξία αλλά και για τον ελληνισμό».

*
Σε υποσημείωση :

Υπάρχει πλούτος πληροφοριών στα τουρκικά αρχεία του Ηρακλείου. Από όσα γνωρίζω, οι μόνοι μελετητές που τα έχουν συμβουλευτεί είναι ο Νικόλαος Σταυρινίδης και ο Παύλος Χυδίρογλου. [...]

*

Λίγοι από τους μωαμεθανούς Κρήτες είχαν καθαρά ανατολίτικη προέλευση. Η πλειονότητα απαρτιζόταν από προσηλυτισμένους Έλληνες, τους Μπουρμάκους, οι οποίοι εξακολουθούσαν να μιλούν τη μητρική τους γλώσσα ( χρησιμοποιούσαν την αραβική γραφή, σε αντίθεση με τους Καραμανλήδες της Μικράς Ασίας ), να πίνουν κρασί παρά τη σχετική θρησκευτική απαγόρευση και να διατηρούν τα ήθη και τα έθιμα των πατέρων τους.

Σε υποσημείωση :

Για να μπορέσει κανείς να βοηθήσει στην επίλυση του προβλήματος του εκτεταμένου εξισλαμισμού στην Κρήτη, πρέπει να συγκρίνει το θέμα με τον εξίσου ανεξήγητο εξισλαμισμό στην περιοχή της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης. [...]

Για τη δημογραφική εξέλιξη της Κρήτης (σ. 50) :

Στα μέσα του 18ου αιώνα, όταν οι κάτοικοι της Κρήτης ανέρχονταν περίπου σε 260000, οι περισσότεροι ήταν μουσουλμάνοι, ενώ, στο τέλος του, χάρη στις βελτιωμένες συνθήκες ζωής των χριστιανών, η αναλογία ήταν σχεδόν ένα προς ένα, σύμφωνα με τον Olivier [ G. A. Olivier, Voyage dans l' Empire Ottoman, 6 τόμοι, Παρίσι 1801-1807 ].Μετά το 1821 στη διάρκεια της μάλλον ήπιας αιγυπτιακής κατοχής, οι χριστιανοί αυξήθηκαν- σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Pashley το 1834 [ Robert Pashley, Travels in Crete, 2 τόμοι, Λονδίνο 1837 ]- και αποτέλεσαν την πλειονότητα το 1858, όταν 60000 μουσουλμάνοι αντιστοιχούσαν σε 220000 χριστιανούς [ και 907 εβραίους ]. Αυτή η υπεροχή των χριστιανών αύξήθηκε κι άλλο στις αρχές του 20ου αιώνα: 303000 χριστιανοί έναντι 34000 μουσουλμάνων, που με τη σειρά τους υποχρεώθηκαν να εγκαταλείψουν το νησί το 1923, όταν άρχισε να ισχύει το πρόγραμμα ανταλλαγής πληθυσμών της συνθήκης της Λωζάννης.

http://kuk.blogspot.com/2004/10/blog-post_28.html

Δείτε: Η συμβολή των τουρκοκρητικών στη διαμόρφωση της κρητικής μουσικής παράδοσης



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
© Copyright by SAMURAI KABATZA  |  Template by Blogspot tutorial